Αφιέρωμα στον Μιχάλη Αδάμη - Συναυλία και Έκθεση
21 Δεκεμβρίου 2018 - Αθηναϊκή Βιβλιοθήκη, Δομοκού 2 - Αθήνα
Συμπληρώθηκαν πέντε χρόνια από τον θάνατο του Μιχάλη Αδάμη (1929-2013). Ο Αδάμης υπήρξε μια εξαιρετική και εξαιρετικά πολύπλευρη μουσική προσωπικότητα. Ως συνθέτης πρωταγωνίστησε σ' όλη τη διάρκεια της μεταπολεμικής περιόδου, η οποία μπορεί να θεωρηθεί η πιο πρόσφατη και σημαντικότερη εποχή άνθησης της μουσικής πρωτοπορίας στη χώρα μας, διαμορφώνοντας ένα εντελώς ιδιαίτερο μουσικό ύφος βασισμένο στην λαϊκή και την εκκλησιαστική παράδοση – ένα ύφος που δικαίως τον κατέστησε γνωστό στον διεθνή μουσικό χώρο (σημειωτέον ότι υπήρξε ο εισηγητής και κύριος εκπρόσωπος της ηλεκτρονικής μουσικής στην Ελλάδα). Ως ερευνητής ασχολήθηκε με μεγάλη επιτυχία και εξαίρετα αποτελέσματα με την έρευνα της μουσικής του Βυζαντίου, και ιδιαίτερα την ανάπτυξη της πολυφωνίας κατά τα τελευταία χρόνια της αυτοκρατορίας. Ως παιδαγωγός δίδαξε στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και διηύθυνε νεανικές χορωδίες με εξαίρετα αποτελέσματα. Ως παράγων της μουσικής ζωής επηρέασε με ουσιαστικό τρόπο τα μουσικά πράγματα τριών τουλάχιστον δεκαετιών πριν από τον θάνατό του, διατηρώντας καίριες διοικητικές θέσεις σε σημαντικούς μουσικούς θεσμούς, όπως ο Ελληνικός Σύνδεσμος Σύγχρονης Μουσικής (Ε.Σ.ΣΥ.Μ.), του οποίου υπήρξε για πολλά έτη πρόεδρος. Στον Μιχάλη Αδάμη, οφείλεται, τέλος, η σύλληψη της ιδέας και η δρομολόγηση της λειτουργίας του πολυδύναμου Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, της πληρέστερης και σημαντικότερης μουσικής ακαδημίας που λειτούργησε, και λειτουργεί, στη χώρα μας.
Το Κέντρο Ερευνών και Τεκμηρίωσης (ΚΕΤ) του Ωδείου Αθηνών, το οποίο φιλοδοξεί να συνεχίσει να υλοποιεί το όραμα του Μιχάλη Αδάμη – του παλαιού μαθητή τού Ωδείου – θέλησε να τιμήσει τη μνήμη του με την διοργάνωση μιας Έκθεσης Τεκμηρίων και μιας Συναυλίας με μερικά από τα χαρακτηριστικότερα έργα του. Η Έκθεση και η Συναυλία συνδιοργανώνονται από την Αθηναϊκή Βιβλιοθήκη του Δήμου Αθηναίων, το ΚΕΤ και το (ΚΣΥΜΕ (τον βασικό φορέα καλλιέργειας και διάδοσης της Ηλεκτρονικής Μουσικής στην Ελλάδα). Τα εγκαίνια της Έκθεσης (που διαρκέσει έως 11 Ιανουαρίου) θα γίνουν την Παρασκευή 21 Δεκεμβρίου, στις 19.00 στον χώρο της Αθηναϊκής Βιβλιοθήκης (Δομοκού 2). Θα ακολουθήσει η συναυλία με το εξής πρόγραμμα: 1. Μινυρισμός, για μαγνητοταινία (το πρώτο ηλεκτρονικό έργο που συνέθεσε ο Αδάμης στην Ελλάδα, το 1964) 2. Κράτημα, για φωνή και μαγνητοταινία 3. Μεταλλικά γλυπτά ΙΙΙ, για μαγνητοταινία, βασισμένο σε μια έκθεση γλυπτών του Κλέαρχου Λουκόπουλου 4. Προσχήματα για αφηγήτρια και μαγνητοταινία 5. Ιφιγένεια εν Αυλίδι, ηλεκτρονική μουσική για θεατρική παράσταση 6. Τέσσερα ιδιόμελα των Χριστουγέννων, για τετράφωνο φωνητικό σύνολο a capella Συμμετέχουν οι σολίστ: Νίκη Κρασάκη, Ρεζάρτα Κρούγια, Χριστίνα Μιχαλάκη, Ίλια Σταμπόλη, Κατερίνα Τσιούκρα, Πάρης Δημάτσας, Άγγελος Μίτσιος, Παναγιώτης Παππάς Διδασκαλία του Φωνητικού Συνόλου: Χριστίνα Μιχαλάκη Η είσοδος θα είναι ελεύθερη για το κοινό. |
Jakob Riis - Friday 14 November 2018 - 7 p.m. - Athens Conservatory
Jakob Riis will play a live set with new works based on the combination of his usual set-up: laptop, mixingboard feedback, hand cymbals and contact microphones, in combination with material developed using the EMS Synthi 100 during a two week recidency at CMRC.
Jakob Riis. Swedish/Danish Composer, improvisor and electro-acoustic musician with laptop and Max/MSP as his primary instrument. He studied trombone and composition at Rhythmic Music Conservatory in Copenhagen, but changed focus from trombone to electro-acoustic music around 2000. In recent years a main interest has been composing for sound diffusion in large loudspeaker orchestra/Acousmonium. His works is represented on more than 50 albums released various labels in Sweden, Denmark, France, England and Vietnam. Supported by Konstnärsnämnden/The Swedish Arts Grants Committee |
Sharon Kanach, Αντιπρόεδρος του C.I.X. (Centre Iannis Xenakis):
“ΚΣΥΜΕ: ένας Έλληνας εξάδελφος του γαλλικού Κέντρου Γιάννης Ξενάκης” -
7 Δεκεμβρίου 2018 - ώρα 2.00 μ.μ. - Ωδείο Αθηνών
Το Ωδείο Αθηνών και το ΚΣΥΜΕ γιορτάζουν την πρώτη τους συνεργασία.
Τετάρτη 31 Οκτωβρίου 2018, ώρα 7 μ.μ. - Ωδείο Αθηνών.
Με την ευκαιρία της έναρξης των μαθημάτων του κύκλου «Σύγχρονη Δημιουργία και Ηχητική Τεχνολογία» οι δυο συνεργαζόμενοι φορείς καλούν τους φίλους και ενδιαφερόμενους σε εκδήλωση η οποία θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 31 Οκτωβρίου 2018 και ώρα 7 μ.μ. στο Ωδείο Αθηνών.
Οι οργανωτές του κύκλου θα παρουσιάσουν συνοπτικά την φιλοσοφία, το περιεχομένο και τις προοπτικές της διδασκαλίας. Θα ακολουθήσει συναυλία με έργα ηλεκτρονικής μουσικής των Άκη Δαούτη, Άγγελου Μήτσιου, Θοδωρή Πιστιόλα και Νίκου Χαριζάνου. |
Το Κέντρο Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας και το
Ίδρυμα Χουρμουζίου-Παπαϊωάννου στο Ωδείο Αθηνών
Στις 21 Μαΐου 2018 ο Πρόεδρος του Μουσικού και Δραματικού Συλλόγου Ωδείο Αθηνών Νίκος Τσούχλος και ο Πρόεδρος του Κέντρου Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας και του Ιδρύματος Χουρμουζίου- Παπαϊωάννου Πέτρος Φραγκίστας, υπέγραψαν πρωτόκολλο συνεργασίας, το οποίο προβλέπει
Η συνεργασία με το Ίδρυμα Χουρμουζίου-Παπαϊωάννου, πέραν από την ενίσχυση του προγράμματος υποτροφιών, βραβείων και αναθέσεων του Ωδείου Αθηνών, θα έχει ως πρόσθετο αποτέλεσμα τον εμπλουτισμό της αρχειοθήκης του Ωδείου με την πλουσιότατη παρακαταθήκη ηχογραφήσεων (περίπου 5.000 μουσικών έργων και ιστορικών συναυλιών), συναυλιακών προγραμμάτων (περίπου του συνόλου των συναυλιών σύγχρονης μουσικής στην Ελλάδα), χειρογράφων και εντύπων παρτιτουρών, επιστολών (ολόκληρα “σώματα” αλληλογραφίας του Ιάννη Ξενάκη και του Ανέστη Λογοθέτη, αλλά και μεμονωμένες επιστολές των Γιάννη Χρήστου, Θεόδωρου Αντωνίου, John Cage, Gyorgy Ligeti κ.α.) και άλλων εξαιρετικά σημαντικών αρχειακών τεκμηρίων. Παράλληλα, η πλουσιότατη ιστορική βιβλιοθήκη του Ωδείου Αθηνών θα φιλοξενεί εφεξής περίπου 11.000 τόμους από τις βιβλιοθήκες Αιμ. Χουρμούζιου και Γ.Γ. Παπαϊωάννου. Έτσι το Κέντρο Ερευνών και Τεκμηρίωσης του Ωδείου Αθηνών καθίσταται αναγκαίος σταθμός στην ερευνητική διαδρομή κάθε μουσικολόγου μελετητή της Ελληνικής Μουσικής και της Ιστορίας της.
Οι δραστηριότητες για την υλοποίηση της φιλόδοξης αυτής κοινής προσπάθειας θα ξεκινήσουν από φέτος κιόλας, σε όλους τους τομείς συνεργασίας. Στις αρχές Σεπτεμβρίου θα ανακοινωθεί το αναλυτικό πρόγραμμα των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και μαθημάτων, που θα ξεκινήσουν τον Οκτώβριο.
- τη μεταφορά της έδρας, του τεχνολογικού εξοπλισμού, του αρχείου και της βιβλιοθήκης των δύο ιδρυμάτων του Χολαργού στο κτιριακό συγκρότημα του Ωδείου Αθηνών,
- τη θέσπιση και λειτουργία κοινών προγραμμάτων εκπαίδευσης και μετεκπαίδευσης στη σύγχρονη μουσική και τη μουσική τεχνολογία,
- τη συνδιοργάνωση συναυλιών και άλλων εκδηλώσεων με επίκεντρο την ηλεκτρονική μουσική και την πολύτεχνη δημιουργία,
- τον κοινό σχεδιασμό ερευνητικής στρατηγικής καθώς και
- τη θεσμοθέτηση βραβείων, υποτροφιών και καλλιτεχνικών αναθέσεων με σκοπό την ενίσχυση της σύγχρονης ελληνικής μουσικής δημιουργίας και την αποτελεσματικότερη προβολή της στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
- στρατηγική διότι έρχεται εφεξής να συμπληρώσει το εκπαιδευτικό και ευρύτερα πολιτιστικό πρόγραμμα του Ωδείου Αθηνών με πολύπλευρες δημιουργικές δράσεις που επικεντρώνονται στο παρόν και το μέλλον μέσα από την αξιοποίηση νέων τεχνολογιών,
- ιστορική διότι ‘παντρεύοντας’ το αρχαιότερο μουσικοεκπαιδευτικό ίδρυμα της χώρας (που για ενάμιση αιώνα πρωταγωνίστησε στα μουσικά πράγματα της πρωτεύουσας) με το παλαιότερο και σημαντικότερο ελληνικό κέντρο εκπαίδευσης, δημιουργίας και προβολής της σύγχρονης μουσικής (δημιούργημα του Ιάννη Ξενάκη από κοινού με τον πρωτοπόρο συνθέτη ηλεκτρονικής μουσικής Στέφανο Βασιλειάδη και τον πολυπράγμονα μουσικολόγο, πιανίστα και πολεοδόμο Γιάννη Γ. Παπαϊωάννου) συμβάλλει συμβολικά στην αποκατάσταση της ιστορικής ενότητας της μουσικής στην Ελλάδα.
Η συνεργασία με το Ίδρυμα Χουρμουζίου-Παπαϊωάννου, πέραν από την ενίσχυση του προγράμματος υποτροφιών, βραβείων και αναθέσεων του Ωδείου Αθηνών, θα έχει ως πρόσθετο αποτέλεσμα τον εμπλουτισμό της αρχειοθήκης του Ωδείου με την πλουσιότατη παρακαταθήκη ηχογραφήσεων (περίπου 5.000 μουσικών έργων και ιστορικών συναυλιών), συναυλιακών προγραμμάτων (περίπου του συνόλου των συναυλιών σύγχρονης μουσικής στην Ελλάδα), χειρογράφων και εντύπων παρτιτουρών, επιστολών (ολόκληρα “σώματα” αλληλογραφίας του Ιάννη Ξενάκη και του Ανέστη Λογοθέτη, αλλά και μεμονωμένες επιστολές των Γιάννη Χρήστου, Θεόδωρου Αντωνίου, John Cage, Gyorgy Ligeti κ.α.) και άλλων εξαιρετικά σημαντικών αρχειακών τεκμηρίων. Παράλληλα, η πλουσιότατη ιστορική βιβλιοθήκη του Ωδείου Αθηνών θα φιλοξενεί εφεξής περίπου 11.000 τόμους από τις βιβλιοθήκες Αιμ. Χουρμούζιου και Γ.Γ. Παπαϊωάννου. Έτσι το Κέντρο Ερευνών και Τεκμηρίωσης του Ωδείου Αθηνών καθίσταται αναγκαίος σταθμός στην ερευνητική διαδρομή κάθε μουσικολόγου μελετητή της Ελληνικής Μουσικής και της Ιστορίας της.
Οι δραστηριότητες για την υλοποίηση της φιλόδοξης αυτής κοινής προσπάθειας θα ξεκινήσουν από φέτος κιόλας, σε όλους τους τομείς συνεργασίας. Στις αρχές Σεπτεμβρίου θα ανακοινωθεί το αναλυτικό πρόγραμμα των εκπαιδευτικών προγραμμάτων και μαθημάτων, που θα ξεκινήσουν τον Οκτώβριο.
Sean Williams: Sirius - May 22 to June 1, 2018 - KSYME, Athens
Sean is working on recreating some of the electronic music for Stockhausen's "Sirius". This is perhaps the most well-known piece in which all the elctronic sound materials were composed and realised using the EMS Synthi 100, which Stockhausen used in the WDR Studio for Electronic Music in Cologne. Using 'dope sheets' featured in the record sleeve notes, as well as extensive notes from Stsockhausen's original sketches, he is examining and testing various techniques for sequencing and synthesis, and especially how the performance element featured in the process of realising the electronic sounds.
Dr Sean Williams is a practice-led researcher in the field of electronic music and performance. He is a performer using live electronics within free or structured improvisation, both solo and with various groups including Grey Area, the Monosynth Orchestra, and the Free Range Big Band, performing pieces by Hugh Davies, Karlheinz Stockhausen, David Johnson and others. He has performed his own music internationally both as a DJ and live performer since 1997, and has performed sound projection for concerts including Stockhausen's "Kontakte" with Colin Currie and Nicolas Hodges, the Scottish premiere of Stockhausen's "Hymnen" and Stockhausen's "Stimmung" several times with Forum Neue Vokalmusik. He is a lecturer in Music at the Open University and the University of Kent. |
Συναυλία του Guillaume Loizillon, στην Dépôt Art Gallery, το Σάββατο 21 Απριλίου 2018 στις 8μ.μ.
Εκλάμψεις ήχων και εικόνων
Συναυλία|performance βασισμένη στα εξής έργα: Éclats éclairs, Impasses Fleuries Rituels de la foudre. Θα παρουσιαστούν εκδοχές των έργων ειδικά διαμορφωμένες για την συγκεκριμένη εκδήλωση.Τα ηλεκτρακουστικά μέσα σε πραγματικό χρόνο συμπληρώνονται με την χρήση μικρών φορητών συσκευών ήχου καθώς και με την προβολή οπτικού υλικού. Σημείωμα για το μελοποιημένο, από τον Guillaume Loizillon, ποίημα Eclat Eclair, του Κωστή Τριανταφύλλου. Eclat Eclair: αυτός είναι ο τίτλος του τελευταίου ποιήματος του Κωστή το οποίο διασαφηνίζει με μία ανέκκλητη διορατικότητα αυτή την έννοια της ετοιμότητας του είναι, έτσι ώστε να ανακαλύψει την ταυτότητά του τη στιγμή την πιο κρίσιμη της συνειδητοποίησής του. Πραγματικά πρόκειται εδώ για υπαρξιακή άσκηση με την έννοια την πιο διανοητική και πνευματική του λόγου. Το φαινόμενο αυτό μέσα στην ανθρώπινη διάσταση που του δίνει ο Κωστής, ανάγεται ουσιαστικά στην «ελεύθερη» ηθική (morale laique) άσκηση του είναι σε σχέση με το ηλεκτρικό πεδίο, δηλαδή την ηλεκτρική φύση του σύμπαντος. Αυτό που ο καλλιτέχνης επιδιώκει να μας καταδείξει δια μέσου των διαφορετικών μηχανισμών της δημιουργίας του, είναι αυτή η δυνατότητα συγχρόνως μη καθορισμένη και απεριόριστη, στην οποία η φύση του ουρανού και της γης μας παραπέμπει: στην αποκάλυψη του εαυτού μας από εμάς τους ίδιους… γράφει ο Pierre Restany. Ο Κωστής γράφει: στην εισαγωγή της, η πολυσέλιδη αυτή σύνθεσή μου, αντιμετωπίζει την λέξη αυθύπαρκτα, εννοιοδοτώντας την με την αντιστικτική παράθεση και μόνο μια άλλης λέξης. Έτσι, ανεβάζοντας την ενέργεια της σύνθεσης γεννιέται η αποσπασματική εκείνη φράση που μας οδηγεί στην επανασύνθεση των νοημάτων επαναδραστηριοποιώντας τις λέξεις της εισαγωγής γράφτηκε στη Γαλλική. Έχοντας στα χέρια τον ηλεκτρονικό μου κεραυνό συνομίλησα μαζί του, σε ανάλογες δράσεις, με φράσεις-κλειδιά από αυτό το ποίημα, ο δε συνθέτης G. Loizillon χρησιμοποιώντας τον ήχο της φωνής μου, δημιούργησε αυτή του την σύνθεση. http://www.loizillon.paris/ |
Κόριννα Λατέλη: Σεμινάριο, 17 Απριλίου 2018, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Κόριννα Λατέλη Τεχνικές Περφόρμανς Εσωτερικός ρυθμός και βιωμένος χώρος: Αναπνοή-Σώμα-Φωνή Βιωματικό σεμινάριο στα πλαίσια του μαθήματος "Πρωτοπρόσωπες αφηγήσεις και δραματικοί μονόλογοι στη Νεοελληνική Λογοτεχνία". Διδάσκουσα: Μαρία Αθανασοπούλου Σχολή Καλών Τεχνών, Τμήμα Θεάτρου Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης 17 Απριλίου 2018, 5-8 μμ.
Περιγραφή Σεμιναρίου Η περφόρμανς, εκτός από αμιγώς καλλιτεχνικό γεγονός, συχνά μετατρέπεται - σκόπιμα ή τυχαία - σε ένα ανοιχτό πείραμα, όπου οι παριστάμενοι και ο περιβάλλων χώρος συμμετέχουν και συνδιαμορφώνουν την παράσταση. Σε αυτό το πλαίσιο, ο καλλιτέχνης λειτουργεί ως καταλύτης για την αλληλεπίδραση μεταξύ του κατά Λεφέμπρ "ζωντανού χώρου" και του κοινού, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί και ο ίδιος μέρος του πειράματος –με διττή μάλιστα υπόσταση, ως ο "ρόλος" που υποδύεται και ως ο εαυτός του. Ειδικά όταν η περφόρμανς εκτυλίσσεται στον ανοιχτό, δημόσιο χώρο, ο περφόρμερ ουσιαστικά 'παιζει' (επιτελεί) ενταγμένος μέσα στην επιτέλεση της καθημερινής ζωής που ήδη υφίσταται και εκτυλίσσεται γύρω του ανεξάρτητα από αυτόν (ζωντανός ή βιωμένος χώρος). Δηλαδή, ο περφόρμερ στο δημόσιο χώρο είναι μόνος μέσα στους πολλούς, άλλος ένας από τους πολλούς, ένα 'εγώ' μέσα στο 'εμείς', και καλείται μέσα από τη διάδραση να επικοινωνήσει με τους άλλους, αλλά πάντα 'in character'. Για να μπορέσει να υπηρετήσει αυτόν τον εξαιρετικά απαιτητικό, πολλαπλό ρόλο, πρέπει να μπορεί να παραμένει σταθερά σε επαφή με τον εσωτερικό ρυθμό του και ταυτόχρονα ανοιχτός στα ερεθίσματα γύρω του. Στο πλαίσιο αυτό, η φωνητική τεχνική, με ανοιχτή προσέγγιση, χρησιμοποιείται ως εργαλείο συνειδητοποίησης. Χρησιμοποιώντας τεχνικές αναπνοής και φωνής, θα αναπτύξουμε την εσωτερική μας αυτοαντίληψη και θα διερευνήσουμε τρόπους για να ανοίξουμε κανάλια επικοινωνίας με τους άλλους και με το χώρο. Κόριννα Λατέλη – Σύντομο Βιογραφικό Η Κόριννα Λατέλη είναι πανεπιστημιακή ερευνήτρια, μουσικός και περφόρμερ. Είναι διδάκτωρ Βυζαντινής Ιστορίας και Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας και συνεργάζεται ως ερευνήτρια με Ινστιτούτο Ιστορικών Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζουν, μεταξύ άλλων, στις ιστορικές μορφές επιτέλεσης και στην διαδραστική επιτέλεση ως μέσο έρευνας (performance-as-research). Το 2011 ίδρυσε την Αερηχώ, μία πλατφόρμα αφιερωμένη στην καλλιτεχνική δημιουργία και την έρευνα γύρω από το δημόσιο χώρο. Παραστάσεις της έχουν παρουσιαστεί σε διάφορα φεστιβάλ στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Είναι επίσης συνεργάτις του Εργαστηρίου Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας και Εθνομουσικολογίας του Παν/μίου Αθηνών και του Κέντρου Σύγχρονης Μουσικής Έρευνας (ΚΣΥΜΕ). Webhttps://www.behance.net/aerechO / https://www.facebook.com/AerEchO LINKED-INgr.linkedin.com/pub/kórinna-latèlis/41/21a/861/ |